روابط عمومی
1400/4/7 دوشنبه
فناور پروژه واکسن کوو ایران برکت
همه تکنولوژی ساخت واکسن کوو ایران برکت داخلی است

.

فناور پروژه واکسن کوو ایران:
همه تکنولوژی ساخت واکسن «کوو ایران برکت» داخلی است
 
گناوه-فناور پروژه واکسن کوو ایران گفت: همه تکنولوژی ساخت واکسن کوو برکت داخلی است و توسط دانشمندان ایرانی انجام می‌شود.
به گزارش خبرنگار مهر، اصغر عبدلی در نشست مجازی «بررسی واکسن کرونا ایرانی» با ارائه توضیحاتی پیرامون مراحل تخصصی ساخت واکسن کرونا ایرانی کوو ایران برکت در داخل کشور و مطالعات و مراحل مختلف انجام شده تاکنون اظهار داشت: تحقیقات و مطالعات پیش بالینی این واکسن از اسفند ماه سال ۹۸ همزمان با شیوع ویروس کرونا بر اساس شرایط کشور و نیازسنجی آینده آغاز شد.
وی افزود: همه تکنولوژی ساخت واکسن کوو برکت داخلی است و توسط دانشمندان ایرانی انجام می‌شود و کل پروژه ملی و ایرانی است.
فناور پروژه واکسن کوو ایران با بیان اینکه بذر این واکسن کاملاً ایرانی است، گفت: بذر این واکسن کاملاً ایزوله و از یک بیمار ایرانی مبتلا به کرونا بوده است که آن را کشت دادیم.
دانشیار انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه مطالعات حیوانی را برای مطمئن شدن از ایمنیزایی، و عدم سمیت روی موش، خوکچه هندی، خرگوش و میمون انجام دادیم، خاطر نشان کرد: در ابتدا سمیت تک دوز، سمیت چند دوز، تحمل موضعی را مورد بررسی قرار دادیم که بعد از اطمینان از بی خطری برای ارزیابی ایمنی زایی چندین دوز را ارزیابی کردیم.
وی با بیان اینکه ما مطالعات پیش بالینی را در قالب CTD تحویل سازمان غذا و دارو دادیم، گفت: این مطالعات در چند مرحله از سوی سازمان غذا و دارو مورد بررسی و داوری قرار گرفت.
وی افزود: پس از نهایی شدن ارزیابی‌های غذا و دارو، پرونده به کمیته اخلاق ارسال شد که مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن مجوز ورود به فاز بالینی برای واکسن کوو ایران برکت صادر شد.
وی گفت: در شرایط نرمال و غیر پاندمی ۵ تا ۱۰ سال برای تولید یک واکسن مورد نیاز است تا مورد مطالعه قرار بگیرد و به تولید برسد، ولی در شرایط پاندمی مانند شرایط کرونایی حال حاضر نیاز است تحقیقات با سرعت و شتاب بیشتری پیش برود که در این صورت می‌توان مردم را از پاندمی نجات و شرایط را کنترل کرد.
عضو تیم تحقیقاتی واکسن کوو ایران برکت اضافه کرد: مطالعات بالینی در چند فاز انجام می‌شود که فاز بالینی یک، بیشتر به منظور ارزیابی بی خطری واکسن انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در فاز بالینی یک واکسن کوو ایران برکت، در دو دوز با غلظت ۵ و ۳ میکروگرم استفاده شد که در دو مطالعه مجزا بین افراد ۱۸ تا ۵۰ سال و سپس بین افراد ۵۱ تا ۷۵ سال انجام شد.
عضو تیم تحقیقاتی واکسن کوو ایران برکت ادامه داد: فاز بالینی ۲ این پروژه پس از به دست آوردن نتایج خوب فاز بالینی یک انجام شد که روی افراد بیشتر و حدود ۲۸۰ نفر در رنج سنی ۱۸ تا ۷۵ سال انجام شد که در این مرحله هم بی خطری و هم ایمنی زایی لحاظ شد.
وی تصریح کرد: با اتمام فاز بالینی ۲، فاز بالینی ۳ با حدود ۲۰ هزار نفر داوطلب آغاز شده است که با موفقیت در حال انجام است و نتایج اولیه آن به محض آنکه نتایج مشخص شود ارائه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه باید به محققان و دانشمندان داخلی اطمینان بیشتری صورت گیرد افزود: هجمه‌های زیادی بر علیه کارهای علمی داخلی وجود دارد در حالی که کشور ما دارای بهترین دانشمندان و محققان در جهان است، بهتر است که دانشمندان داخل انتقادهای سازنده و هم افزایی در مسیر علم و صنعت داشته باشند.
وی بیان کرد: تنها راه نجات تکیه بر دانش و توان دانشمندان داخلی کشورمان است و اگر محققان داخلی به خوبی و با برنامه ریزی پیش روند کشور را می‌توانند در صنعت واکسن و دارو بی نیاز کنند.
دانشیار انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: اولویت اصلی همه محققان کشور سلامتی مردم است، ما فرزند این ملت و مدیون این آب و خاک هستیم و دل در گرو این سرزمین داریم و نهایت سعی خود را می‌کنیم تا به دور از سیاست زدگی، عین واقعیت را به مردم عزیز کشورمان با شفافیت ارائه کنیم.
رئیس دانشگاه پیام نور گناوه در این نشست اظهار داشت: بیش از یکسال از شیوع کرونامی‌گذرد و کشورهای زیادی در راستای ساخت واکسن و ایمنی در برابر این ویروس در حال تلاش هستند که کشور ما یکی از اولین کشورها در این زمینه است.
وی گفت: رهبر انقلاب اسلامی به استفاده از واکسن ایرانی تاکید فرمودند و خود ایشان نیز از همین واکسن تزریق کردند که نیاز است تا جامعه هر چه بیشتر نسبت به این واکسن‌ها شفاف سازی و اطلاع رسانی شود تا ابهامات موجود برای مردم در این زمینه رفع شود.
مجید قربانی یادآور شد: در همین راستا نشست علمی بررسی واکسن ایرانی کرونا به همت دانشگاه پیام نور با حضور فناور پروژه واکسن کوو ایران برکت برگزار شده است تا به سوالات در این زمینه پاسخ داده شود.
در پایان این نشست مجازی که به همت دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد فناور پروژه واکسنکوو ایران به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر