روابط عمومی
1400/6/28 یکشنبه
نشست مجازی
کرسی آزاد اندیشی فساد ستیزی

.

گناوه- اولین کرسی آزاد اندیشی مجازی «فساد ستیزی فردی یا ساختاری،راه حل ها و موانع» با حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید عبدالهادی رکنی حسینی صبح شنبه در این نشست به مقایسه فرمایشات امیرالمومنین حضرت علی (ع) و سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: وقتی در بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با فساد دقت می‌کنیم مبارزه با فساد بویژه مبارزه با فساد اقتصادی اهمیت بالای دارد.
امام جمعه گناوه گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دایره‌المعارف انقلاب است که رهبری در آن مفهوم مبارزه با فساد و عدالت را بهم پیوسته‌اند یعنی این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فساد اقتصادی، سیاسی، اخلاقی را یک توده چرکین و عارض بر کشورها و نظام‌ها می‌داند که اگر در بدنه کشور عارض شود یک زلزله و ضربه زننده بر مشروعیت آنها خواهد بود.
حجت الاسلام رکنی حسینی افزود: رهبر معظم انقلاب در رابطه با فساد هشدار داده‌اند که اگر دریک جامعه فساد ظهور و بروز کند مایه ورشکستگی مادی و معنوی می‌شود
وی ادامه داد: از دیدگاه رهبری انتصاب نادرست و غیردقیق و جناحی مدیران، زمینه فساد را مهیا می‌کند و ایشان آقا زادگی، خویشاوندی، سهل انگاری و نبود نظارت، رشوه خواری و ویژه خواری را مصادیق فساد می‌دانند.
امام جمعه گناوه رشوه خواری و رانت اطلاعاتی که منجر به سود کلان می‌شود را زمینه ساز فساد عنوان کرد و افزود: اگر این موارد در جامعه رواج پیدا کند قطعاً بذر فساد را می پاشد و محصول آن جز تباهی فرهنگی، ضربه اقتصادی و ضعف عملکردی در مدیریت چیزی دیگری نیست لذا پیشگیری و صیانت از بروز فساد مقدم بر درمان است.
مقابله ریشه‌ای با فساد
عضو هیئت علمی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور گناوه در این نشست گفت: فساد ابعاد مختلفی دارد که در اکثر کشورها و فرهنگ‌ها تقریباً برداشت مشترکی از آن وجود دارد.
احمد طاهری به ابعاد ساختاری مدیریت اشاره کرد: یکی از ابزارهای مدیریت بوروکراسی است وقتی به یک نفر اختیار داده می‌شود مسئول اجرای کارهایش است و وقتی این ابزار نیمه اجرا شود آسیب‌زا است لذا وقتی از مبارزه با فساد صحبت می‌کنیم باید آن را ریشه‌ای ببینیم و به آن بپردازیم.
عضو هیئت علمی رشته حقوق دانشگاه پیام نور گناوه به زمینه‌های جرم از مبانی جرم شناختی اشاره کرد و گفت: امروز بیش ۶۰ درصد جرایم مورد رسیدگی در دادسرا و دادگاه کیفری مالی یا مرتبط مالی هستند.
احمدرضا ونکی افزود: وقتی تقسیم کار و ثروت در جامعه عادلانه نباشد فقر بین مردم روز به روز بیشتر می‌شود و عدالت اجتماعی نباشد فساد در وضعیت خودش عارض می‌شود.
وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: در سطح کلان افراد بخاطر رشد نیافتگی، عدم آموزش قوی، برنامه رشد مدار کوتاه مدت، بلند مدت و بین نسلی دچار فساد می‌شوند.
کرسی آزاد اندیشی «فساد ستیزی فردی یا ساختاری، راه حل‌ها و موانع» به همت انجمن علمی حقوق و دفتر فرهنگی دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد، و در پایان نشست کارشناسان به سوالات شرکت کنندگان پاسخ دادند.
 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر