روابط عمومی
1401/3/10 سه‌شنبه
مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر
خانواده پرجمعیت درجامعه موفق تر هستند

.


خانواده‌های پرجمعیت در جامعه موفق‌تر هستند

گناوه - ایرنا - مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: در زمان حاضر خانواده‌های با جمعیت زیاد در جامعه موفق تر و توانمندتر از خانواده‌های تک فرزندی هستند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، رقیه زنگنه نژاد روز سه شنبه در همایش آموزه‌های حقوقی بهار  ۱۴۰۱ دانشگاه پیام نور گناوه با موضوع حقوقی، فقهی، روان شناسی، جامعه شناسی و اقتصاد و آسیب‌ شناسی حوزه خانواده  افزود: خانواده‌های تک فرزند شاید دارای پدر و مادری موفق باشند، اما مهم ترین دیدگاه اصل خانواده است و هرچه بزرگ تر باشد، حمایت عاطفی، حقوقی و انتقال مفاهیم گسترده‌تر می‌شود و  در سطح جامعه اثرات بیشتری می تواند ایفا کند.
وی اظهارداشت: تمامی جامعه شناسان و روان شناسان اعتقاد دارند مهم‌ترین و نخستین نهاد اجتماعی خانواده است که خاستگاه هنجارهای اجتماعی برای هر فرد می‌شود ، پایه های شخصیتی هر فرد در آن شکل و روابط اجتماعی و متقابل را هر فردی از آن جا دریافت و وارد جامعه بزرگ تر می شود.
زنگنه نژاد با بیان اینکه خیلی از ارزش های اخلاقی و باروهای دینی و اعتقادی ما  بر محوریت خانواده است، گفت: در خیلی از حوزه‌های آسیب های اجتماعی که وارد می‌شویم، می بینیم اساس خیلی از آموزه هایی که باید انتقال پیدا کند  و مفاهیمی که باید خانواده منشا شکل گیری برای شخصیت هر فردی شود، آن جا نقطه ضعف وجود دارد و منجر به آسیب هایی می شود که بعدها نیاز به راهکار برای حل آنها در سطح کلان دارد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر ادامه داد: اگر یک خانواده  پویا و توانمند داشته باشیم می توانیم جامعه ای متعالی و تمدن ساز را شکل داد که مسایل اجتماعی در آن رعایت و نقش ها و وظایف در چارچوب محوریت تعالی تعریف و انجام شود.
                                 
وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه هر نهادی یک ارکانی دارد، زن و مرد در خانواده مهم ترین و نخستین ارکان این نهاد اجتماعی هستند که در کنار هم بوسطه ازدواج شرعی براساس آموزه های دینی شکل می گیرند و با پذیرش نقش های همسری ، آغازگر یک نهاد اجتماعی می شوند.
 وی ادامه داد: رکن تکمیل کننده یک خانواده پس از ازدواج ، فرزندان هستند که به واسطه حضورشان، اجتماع کوچک به نهاد اجتماعی بزرگ تبدیل می شود و جامعه تشکیل و گسترش می یابد.                                                                  
زنگنه نژاد گفت: جوامع غربی تعاریف متفاوتی از خانواده دارند که بدون فرزند خیلی باب شده و این پدیده به جامعه اسلامی و دینی نیز وارد شده است و می بینیم که زن و شوهرها تمایلی برای فرزند آوری ندارند و یا سن ازدواج بین قشر فرهیخته و تحصیلکرده بالا رفته است که فرصتی برای فرزند آوری پیدا نمی کنند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استاتداری  بوشهر گفت: با توجه به اینکه در جوامع غربی خانواده های تک جنسیتی رواج یافته و قانونی شده است و خانواده های دونوعی وجود دارند که انسان و حیوان در کنار همدیگر زندگی می کنند، خانواده هایی که توانایی و تمکن مالی برای  فرزندآوری دارند اما اساس زندگی اجتماعی شان را به زندگی کردن با حیوانات محول کردند و برایشان ارزش شده است.
زنگنه نژاد افزود:  کارآمدی خانواده معلول و محصول همه ارکان است و این طور نیست که  فرزند را توانمند کنیم و از پدر و مادر جا بمانیم ، مسایل اجتماعی را تقویت و اقتصادی نکنیم و یا از مبانی فقهی غافل بمانیم.
وی گفت: همه این موارد در حوزه جامعه شناختی و روان شناسی در کنار هم باعث کارآمدی و موفقیت یک خانواده خواهد شد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر به اساتید و حقوق دانان توصیه کرد: در حوزه حقوقی باید روی توانمندی‌ها، نقاط قوت و فرصت ها کار کنید.
                                                              
امام جمعه گناوه گفت: خانواده یک نهاد مقدس و جایگاه بسیار ارزشمند و والایی در جامعه و نقشی بسیار مهم در تربیت افراد دارد اما  در دنیای مدرن این نهاد  ارزشمند جایگاه خود را ازدست داده و متزلزل شده است.
حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی افزود:  زندگی مشترک زوجین خالی از محبت و مودت شده است که می تواند در تضعیف استحکام خانواده ها اثرگذار باشد.
وی اظهارداشت: در استان دینی و سنتی و پای بند به مسایل اخلاقی بوشهر از جمله گناوه نهاد مقدس خانواده  به علل مختلف دچار آسیب های فراوانی از جمله در زمینه طلاق شده است.
رکنی حسینی به فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی بر خانواده ها اشاره کرد و گفت: در عین حالی که فضای مجازی  فرصت بسیار خوبی می تواند داشته باشد اما آسیب های جدی بر خانواده ها وارد کرده است.
امام جمعه گناوه افزود: امیدواریم هر کس به سهم خود نسبت به نهاد مقدس خانواده احساس مسئولیت کنند و برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی تلاش و همت مضاعفی صورت گیرد.
در این همایش که به همت انجمن علمی حقوق دانشگاه پیام نور گناوه برگزار شد از کتاب" گریز  قانون گذار از قصاص در حقوق کیفری ایران " به نویسندگی دکتر علی حسن ابراهیمی مدرس این دانشگاه  رونمایی شد  و در پایان از دانشجویان رشته حقوق که در جشنواره حرکت شرکت و صاحب رتبه شدند ، تجلیل به عمل آمد.

 

 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر